Místo smažení vařte a duste

Příprava tučných českých jídel je nejenom časově náročná a složitá, ale navíc znamená velkou zátěž i pro váš žaludek, žlučník, játra a celý trávicí systém. Výsledky jsou pak tristní. Strávíte v kuchyni spoustu času tím, že si připravujete těžké jídlo, ze kterého máte minimální požitek a ještě zdravotní problémy. Jak se dostat z tohoto začarovaného kruhu?

Změňte způsob přípravy jídel

Vařili jste dosud tak, že jste většinou maso a pokrmy vůbec především pekli a smažili? V tom případě je kámen úrazu právě ve způsobu jejich přípravy. Oba dva tyto způsoby, a především smažení, rozhodně nepatří mezi zdravé varianty vaření, právě naopak. Jak je vynechat, a přitom jíst stejně chutně?

Přesedlejte na přípravu v páře

Vůbec nejzdravější přípravou pokrmu je vaření na páře. Jednoduše si pořídíte větší kvalitnější hrnec a pařák, který se do něj bude hodit. Nalijte do hrnce vodu a postavte na ni pařák. Na pařák vložte pokrm. Zdravější je dušené než smažené masoTímto způsobem se dá připravovat spousta dobrých a lehkých pokrmů. Jde například o vynikající možnost, jak uvařit rybu. Hrnec zakryjte pokličku a nechte škvírku na odvod přebytečné páry. Přiveďte vodu na plotně k varu a vařte podle potřeby, tedy dokud nebude ryba měkká. Vařením na páře se dá vynikajícím způsobem zpracovat také zelenina. Jde o velmi šetrnou možnost varu, kdy pokrm zbytečně nepřipravíte o většinu vitamínů a dalších hodnotných látek, k jejichž zničení dochází při zpracování na vysoké teploty. Zachová se základní chuť a vy možná zjistíte, že zelenina či kvalitní ryba je sama o sobě velmi chutná, není nutné používat příliš mnoho koření nebo dalších úprav. V jednoduché přípravě je krása.

Péci i smažit se také dá zdravěji

Zdravé je i samotné vaření ve vodě. Nepoužíváte při něm žádný tuk. Ovšem dávejte pozor. Zbytečně nevařte pokrmy příliš dlouho, ztrácejí pak důležité látky. Jakmile například zelenina změkne na skus, odstavte ji.
Dalším výborným způsobem přípravy je dušení. Zde používáte naprosté minimum tuku a maso se dusí ve vlastní šťávě.
Pokud se chystáte péct, nepřidávejte pokud možno k masu další tuk. Podlévejte vodou a vypečený tuk naopak slévejte, tak omezíte negativní dopady této přípravy pokrmu.
Samozřejmě vám nikdo nebudete zakazovat smažit řízky, ale dopřejte si je jenom občas. Smažte ve vyšší vrstvě tuku, pak maso a obal tolik nenasákne. Přebytečný tuk z nich otřete do ubrousku. Hned po usmažení je také můžete vložit do hrnce s vroucí vodou a okamžitě vytáhnout. Tuk zůstane ve vodě.

www.vperine.cz 2015-2016 | Všechna práva vyhrazena